elämää kroonisen väsymysoireyhtymän kanssa

Täällä voit keskustella liikunnasta ja tervydestä.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

En jaksa lukea, en pestä likaisia hiuksiani enkä edes kammata niitä. :(

Jälkimmäinen etenkin kummastuttaa, koska hiusten kampaamiseen ei tarvita kummoisiakaan voimia. Mutta kyse ei olekaan siitä, ettei minulla olisi voimaa kammata hiuksia, vaan pikemminkin siitä, että hiusten kampaaminen tuntuu "teknisesti" liian "vaikealta" tai pahalta. :shock:
Viimeksi muokannut Meikäläinen, 24 Touko 2017, 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Minun on itse asiassa vähän nälkä, mutta en jaksaisi oikein edes syödä. Tai söisin mielelläni, jos täällä olisi muutakin kuin banaania ja leipää, joita olen syönyt liika viime aikoina. Voisin keittää tattaripuuroa, mutta jostain syystä en haluaisi syödä tattaripuuroa. Siitä huolimatta, että olen aina pitänyt tattaripuurosta. Olen aina pitänyt myös banaaneista. Banaanit ovat itse asiassa suurta herkkuani. Siitä huolimatta en nyt jaksaisi syödä banaania, vaikka minulla on nälkä. :shock:

Jos ollaan ihan tarkkoja, jääkaapissa on myös jäätelöä ja mansikkahilloa. Jäätelo ja mansikkahillo on aina ollut suurta herkkua minulle. Siitä huolimatta en nyt haluaisi syödä jäätelöä mansikkahillolla. Jos ollaan oikein tarkkoja, en edes keksi, mitä haluaisin syödä.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Jos jaksan odottaa vielä viisi tuntia, olo alkaa parantua, kun oksitosiinia alkaa erittyä. Jostain syystä sitä erittyy minulla edelleen öisin, vaikka melatoniinineritykseni tapahtuu päivällä.

Olisin halunnut oksitosiinireseptin, sillä muistelen, että lähes kaikki Cure together -sivustolla käyneet CFS-potilaat, jotka olivat kokeilleet oksitosiinia, olivat hyötyneet siitä paljon. Mutta sitä ei kuulema myydä Suomessa. :(
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Mieleni tekee jostain syystä alkoholia. :shock: Siis ihan tosissaan.

En kyllä tiedä, olisiko sen juominen sitten viisasta, koska alkoholi oli Cure together -sivustolla kärjessä sillä listalla, jossa lueteltiin aineita, jotka pahentavat CFS-oireistoa.

(En ole juonut alkoholia vuosiin, koska se maistuu pahalta ja väsyttää. Rommitoti maistuu tosin herkulliselta, mutta on kallista ja väsyttää. En tarvitse myöskään "lisättyä" humalaa, sillä CFS aiheuttaa jo muutenkin epämiellyttävän hutikkaisen olon.)
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Pakottauduin kuorimaan vihanneksia. Jokainen veto tuntui pahalta päässä. :(
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Olen kadottanut makuaistini lähes kokonaan. :cry: :cry: :cry: Ruoka ei myöskään tuoksu enää miltään.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Nukuin tänään kuuteen ja oloni on nyt niin paljon parempi, että jaksan tehdä tarkempia kirjauksia viime päivien tapahtumista. Heräsin helatorstaina 25.5. vain 2,5 tunnin yönunien jälkeen siihen, että päätäni särki. Särky ei helpottanut Buranalla, joten ratkaisimme asian lopulta niin, että nautin mieheni lahjaksi saaman katkero-tyyppisen 20 millilitran suuruisen alkoholiannoksen 44-prosenttista viinaa. :shock:

Ei ollut todellakaan tarkoitus kaataa kurkusta alas noin suurta määrää etanolia, mutta pullosta ei näkynyt läpi, joten tulin juoneeksi vahingossa lähes koko pullon. Se auttoi, päänsärky katosi ja nukahdin uudestaan, eikä tullut edes krapulaa.

Perjantaina havahduin siihen, etten ollut vaihtanut pyyhettä koko sinä aikana kun olin oleskellut mieheni luona. Olin siis käyttänyt samaa pyyhettä kokonaisen kuukauden :shock: :shock: Se johtui ainakin osittain siitä, etten ollut huomannut pyyhkeen likaantumista. Painoin lopulta sieraimeni kiinni pyyhkeeseen ja vedin runsaasti ilmaa sisääni. Havaitsin äärettömän vaimeaa mutta selvästi epämiellyttävää lianhajua. Vaihdoin pyyhkeen puhtaaseen ja toivoin, etteivät vaatteeni ole lemunneet yhtä hirveiltä. :oops:
Viimeksi muokannut Meikäläinen, 28 Touko 2017, 05:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Olen käynyt muutaman kerran ulkona istuskelemassa ja hengittämässä raikasta ilmaa sisääni. On ollut pakko todeta, että mieheni asuu nykyään melualueella, joka ei hiljene edes aamuyöllä. :cry: :cry: Syynä ovat ilmeisesti naapuritalojen katoille vaivihkaa ilmestyneet ilmastointilaitteet. Niistä johtuen en ole kokenut pihalla istuskelua kovin rentouttavana enkä ole voinut istua siellä pitkään. Olen kuitenkin huomannut, että oloni on ollut selvästi parempi vielä monta tuntia ulkoilman hengittämisen jälkeen. Pitäisiköhän ottaa kotona tavaksi käydä säännöllisesti kuistilla istumassa?

En ole tosiaankaan voinut toteuttaa haavettani päästä tapaamaan ystäviäni. Kun istuskelin pihalla, teki mieleni soittaa talossa asuvien tuttavieni ovikelloa ja vaihtaa muutama sana heidän kanssaan, mutta jo pelkkä ajatus siitä, että minun pitäisi kuunnella heidän sanomisiaan, yrittää ymmärtää, mitä he sanovat ja keksiä salamannopeasti itse lauseita vastaukseksi teki niin pahaa aivoileni, että tajusin, etten ollut siinä kunnossa, että voisin keskustella ihmisten kanssa. :(
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Masennus jatkui eilen, minkä lisäksi minulla alkoi olla kasvavaa tukehtumisen tunnetta. :(
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Löysin mieheni luota D-vitamiinipurkin, jonka olin ostanut 2010-luvun alussa luettuani lehdestä erään yksittäisen lääkärin mielipiteen siitä, että suomalaiset tarvitsevat talvella D-vitamiinilisää, koska ravinnosta on vaikea saada kasaan riittävää määrää D-vitamiinia. Lopetin D-vitamiinipillereiden syömisen, kun sain kuulla, että maitoon lisätään niin paljon D-vitamiinia, että litrasta maitoa saa koko päivittäisen D-vitamiinintarpeen. (Siis Suomen ravitsemusneuvottelukunnan kaikille kansalaisille totuutena ilmoittaman D-vitamiinin suositeltavan kokonaissaannin 10 mikrogrammaa päivässä.) Ravitsemusneuvottelukunnan edustajat varoittivat samassa yhteydessä, ettei ylimäääräistä D-vitamiinia pidä syödä, koska se olisi "vaarallista".

Lopetin pari kuukautta sitten maidon juomisen, koska havaitsin, että maidon juominen kaksinkertaistaa sekä nestemäisten että kiinteiden WC-jätösteni määrän. (Siitä koitui hankaluuksia, koska joudun kantamaan molemmat käsityönä kymmenien metrien päässä sijaitsevalle kompostikatokselle.) Minun piti kyllä hankkia pillerimuotoista D-vitamiinia korvaamaan maitoon lisättyä D-vitamiinia, mutten kyennyt tekemään sitä, koska menin taas niin huonoon kuntoon. :(

Rupesin tutkimaan eilen tätä vitamiiniasiaa ja huomasin järkytyksekseni, että suomalaisen ravitsemussuosituksen 10 mikrogrammaa päivässä saantisuositus ei perustu tieteellisiin tosiasioihin, vaan on kertaluokkaa kymmenen kertaa liian alhainen. :shock: :shock: :shock: Olen siis kärsinyt koko ikäni D-vitamiininpuuttesta - siitä huolimatta että olen noudattanut tunnollisesti viranomaisten suosituksia ja kieltoja. :shock: Näihin suosituksiin kuului muun muassa ihon aurinkorasvaaminen aurinkoisella säällä, joka estää tehokkaasti auringon D-vitamiinia tuottavan säteilyn kulkeutumisen elimistöön. Lisäksi olen käyttönyt tunnollisesti kirpputorilta ostamaani leveäreunaista pyöräilykypärää, joka on sekin suojannut kasvojani tehokkaasti auringonpaisteelta. Uuteen kypäräänhän minulla ei ole ollut koskaan varaa, kuten ei myöskään etelänmatkoihin. En ole kyennyt harrastamaan myöskään kävelyretkiä, koska silloin kun opiskelin, en ehtinyt tehdä muuta kuin opiskella, suorittaa kotitöitä ja odottaa unen tuloa. Sitten kun sairastuin, olisi ollut kerrankin aikaa kävellä, mutta en enää kyennyt siihen. :( Ja vaikka kykenisinkin kävelemään, en saisi hirveästi aurinkoa, koska en kykene heräämään sairauteni vuoksio paljoakaan ennen virka-ajan päättymistä. :(

--

Otin eilen 100 mikrogrammaa -vitamiinia. Huomasin tänään, että ihoni on ruskettunut mystisesti eiliseen verrattuna, vaikka en ole nähnyt aurinkoa yli kuukauteen. Eli minulle niin tyypillinen kalpeus on nyt yhtäkkiä kokonaan poissa! :shock: (Ihoni oli yhtä verevä viimeksi vuosikymmeniä sitten oltuani kuukauden Atkins-dieetillä.) Ikeneni ovat lisäksi vaalentuneet, mikä merkitsee todennäköisesti hiipivän ja hampaiden puhdistukselle resistenssin ientulehdukseni pysähtymistä.

Muistinko muuten mainita, että en ole ollut tänään lainkaan masentunut? :D :D :D
Viimeksi muokannut Meikäläinen, 28 Touko 2017, 12:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin