elämää kroonisen väsymysoireyhtymän kanssa

Täällä voit keskustella liikunnasta ja tervydestä.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Luoja, että olen alannut vihata suomalaista yhteiskuntaa. Nuorempana luulin eläväni oikeusvaltiossa. Luottamus on kyllä mennyt täysin. Ihmisten moraalittomuuden pystyisi jotenkin vielä hyväksymään, ihan sen vuoksi, että ihmisraukat eivät voi kauheasti sille, mitä ovat, vapaa tahto kun on osoittautunut viimeisimpien aivotutkimusten mukaan pitkälti illuusioksi.

Mutta sitä, että viranomaiset rikkovat eduskunnan säätämiä lakeja, sitä ei voida puolustella millään tavalla, vaan se on täysin anteeksiantamatonta! :evil: Ja raskauttavana asianhaarana vielä se, että he polkevat menettelyllään köyhiä ja sairaita. :evil:
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Aion vielä joskus laskea, kuinka paljon yhteiskunta on velkaantunut minulle vuosien varrella. Ja sitten tulen kertomaan luvun ME-potilaiden määrällä!

Siitä on tulosssa iso lasku. Sillä rahalla olisi voitu ostaa lääkkeitä, lääkärissä käyntejä, oireita lievittäviä ja elämää helpottavia apuvälineitä, remontoida asuntoja terveellisimmiksi ynnä muuta ynnä muuta.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Olen tässä vähän tutkiskellut langattoman internetin historiaa. DNA:n vuoden 2007 vuosikertomuksessa lukee: "Vuosi 2007 avasi liikkuvan laajakais­tan markkinat. Teknologiakehitys verkossa ja päätelaitteissa on vihdoin saavuttanut pisteen, missä nopeat laajakaistayhteydet ovat mahdol­lisia kännyköissä ja kannettavissa".

Wikipedia kertoo: "markkinoille alkoi tulla yhä enemmän Internet-liittymillä varustettuja älypuhelimia, jotka lopulta 00-vuosikymmenen loppuvuosina alkoivat korvata vanhemmat kännykät" ja "G-verkko avattiin kuluttajille joulukuussa 2010. Sen ulottuvissa ovat (vuonna 2017) melkein kaikki suomalaiset".

Invalidisoiva fyysinen väsymykseni alkoi vuonna 2011! :shock: Sairastuin pitkittyneeseen flunssaan ja sen jälkeen tunsin oloni 75-vuotiaaksi, en mm. jaksanut kävellä enää ylämäkiä tai portaita ylös, vaan köpöttelin hitaasti kuin vanhus ja hengästyin tavattomasti. Siitä lähtien terveyteni suunta on ollut alaspäin.

Myös mieheni hankki jossain vaiheessa älypuhelimen, jota ladattiin makuuhuoneessa ja jota hän säilytti tyypillisesti alle metrin päässä istumapaikastani. Vuotta emme kummatkaan tosin muista. Ja sen jälkeen muutin tänne maalle, taloon, jossa on huono kenttä omalle (halvimmalle mahdolliselle!) puhelin/operaattori-yhdistelmälle plus etäluettava sähkömittari vain kahden mertin päässä keittiön työtasosta. Mittari on sijoitettu pääni korkeudelle ja sen takana oleva peltinen sulaketaulu palauttaa mittarin lähettämät säteet suoraan kohti työtasoa tai pikemminkin kohti työtason päällä sijaitsevia aivojani. :shock:

Ja kun nukun kuistilla, mittarin sisällä tuottama mikroaaltosäteily virtaa ulos puolen metrin päässä sijaitsevan ikkunaruudun läpi, joka myös on pääni korkeudella. :shock:

Enkä ole voinut käyttää hands freetä, vaikka olen joutunut puhumaan huonossa kentässä, koska kännyni on niin vanhaa mallia, ettei siihen myydä moisia lisälaitteita. (Ostin kännyni Huuto-netistä ja joudin maksamaan siitä yli kymmenen euroa, mikä oli kova hinta minun tulotasolleni, vaikka puhelin olikin todennäköisesti Suomen halvin).
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Se, että olen herkistynyt kännyköille saattaa liittyä siihen, että olen nukkunut kokonaisen vuoden entistä lähempänä sähkömittaria. (Muutin välihuoneeseen kun tajusin, että siellä oli vähemmän homeitiöitä kuin muissa huoneissa. En voinut myöskään enää jatkaa liiterissä nukkumista sen jälkeen kun sieltä oli jouduttu poistamaan homehtumaan päässyt pohjakarike. Sen vuoksi, että liiterin seinänraoista puhaltava tuuli pöllyttää karikkeen alta paljastuneen kuivan pohjamaan ilmaan, joka muuttuu niin pölyiseksi, ettei sitä kykene hengittämään.)

Anoppilassa olisi kyllä haketin, jonka avulla voisin valmistaa uutta liiterinpohjakariketta, mutta kun ei ole varaa käydä hakemassa sitä... :( Eli jälleen kerran: kiitos Kela, kun pidät minut köyhänä! Ja ei, kaurapuuron syöminen aamiaiseksi, päivälliseksi ja illalliseksi EI ole oikea ratkaisu köyhyysongelmaani. Olen kokeillut sitä ja minulla oli jatkuvasti huono olo kaurapuurodieetin aikana. Minun on itseasiassa pitänyt lopettaa kokonaan kaurapuuron syöminen, koska väsyn nykyisin niin kovasti sen sisältämistä hiilihydraateista, etten kykene pysymään hereillä.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Radiossa haastateltiin juuri erästä nuorta laulajaa, joka kertoi, että hän oli ollut onneton elämässään, mutta oli sitten eräänä päivänä kauppaan mennessään huomannut siellä kaikki ihanat värikkäät tuotteet ja tajunnut, että kyllä maailma on sentään ihana ja ihmeellinen paikka! :roll:

Täytyy sanoa, että kulttuuri on kääntynyt aika lailla toiseen asentoon sitten omien nuoruuspäivieni. Silloin oltiin kyllä kovasti huolissaan siitä, että ihmiset olisivat liian vieraantuneita luonnosta, mutta ei kukaan ollut sentään niin vieraantunut luonnosta, että olisi kokenut, että maailma olisi ihana paikka sen vuoksi, että kaupassa on paljon tavaraa tarjolla! Sellaisia lausahduksia saattoi kuulla ainoastaan neuvostoturistien suusta, jotka eivät olleet tosiaankaan tottuneet siihen, että kaupoissa olisi tosiaankin ollut myös jotain ostettavaa.

Vai oliko tuttavapiirini ehkä valikoitunut yksipuoliseksi? Voi tietysti olla, että tuollaisiakin ajatuksia silloin ajateltiin, mutta kukaan ei ainakaan ilmaissut niitä julkisuudessa, vaan ihmisten julkisissa avautumisissa puhuttiin tyypillisesti siitä, miten kaunis luonto tai lapsen hymy oli saanut puhujan silmät avautumaan maailman ihanuudelle.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Jos olet niin köyhä, ettei sinulla ole varaa rakentaa ulkohuussia, toimi seuraavalla tavalla joka ikinen päivä vuoden 365 päivänä:

1. Irroita sanomalehden niitit ja ota sen aukeamat talteen.
2. Sulje kylpyhuoneen ovi ja avaa kylpyhuoneen tuuletusikkuna.
3. Levitä aukeama kaksinkerroin kylpyhuoneen lattialle.
4. Toimita iso toimitus siten, että jätös osuu keskelle aukeamaa. (Jos tämä epäonnistuu, puhdista lattia.)
5. Taita aukeama kaksinkerroin ja vie se mieluiten heti kompostiin, jottei jätöksen jatkokäsittely vaikeutuisi huomattavasti.
6. Huuhtele virtsakanisterin suppilo.
7. Ota lepojakkara olalle, kolmen litran virtakanisteri toiseen käteen ja kakkanyytti toiseen käteen.
8. Levitä lepojakkara puolessa välissä matkaa ja istahda sen päälle lepäämään.
9. Valuta virtsa kompostiin.
10. Aseta nyytti kompostin päälle ja levitä sen viereen noin kolme desilitraa puoliksi maatunutta lupiinia tasaiseksi patjaksi.
11. Kippaa jätös patjan keskelle.
12. Aseta aukeama takaisin kompostin päälle ja revi "puurosta" likaantunut osa huolellisesti irti. (Siirry kohtaan 14. jos jätöksesi on koostumukseltaan sellainen kuten suolistoltaan terveillä henkilöillä tapaa olla.)
13. Revi likaantunut paperi keskeltä kahtia ja aseta palaset pääjätöksen viereen siten, että "puuro" jää paperin yläpinnalle.
14. Taita paperi kahtia ja sujauta se pussiin, jossa säilytät kyseisiä papereita.
15. Peitä jätökset kahdella kourallisella kuivia kahvinporoja. Koeta levittää porot mahdollisimman tasaiseksi kerrokseksi, jotta ne riittäisivät peittämään kaiken puuron.
16. Ota litteä puutarhalapio ja tasoita pääjätöksen pinta.
17. Ripota lisää poroja pääjätöksen pinnalle, kunnes pinta on täysin porojen peitossa.
18. Ripottele kaksi kourallista maatunutta lupiinia tasaiseksi kerrokseksi kahvinporojen pinnalle.
19. Ripottele kolme kourallista kuivia neulasia tasaiseksi kerrokseksi lupiinin pinnalle. (Tai käytä paksumpaa lupiinikerosta, jos sinulla on riittävästi maatunutta lupiinia.)
20. Onnittele itseäsi siitä, että olet peitellyt jätöksesi niin hyvin, ettei talosi kuhise enää kärpäsiä ja yritä olla ajattelematta sitä, mitä voisit tehdä säästyneellä ajalla ja energialla, jos sinun ei tarvitsisi käyttää elämääsi havunneulasten keräämiseen ja kahvinporojen kuivatteluun sekä päivittäiseen "puurojätösten"kanssa askarteluun. Koeta myöskin olla ajattelematta sitä mikrobien määrää, jotka joudut hengittämään sisääsi kompostin äärellä touhutessasi. Yritä lisäksi olla kadehtimatta ihmisiä, joilla on sinua toimivampi saniteettisysteemi.
21. Poimi tyhjä virtsakanisteri ja kävele takaisin.
22. Aseta jakkara ovenpieleen ja sulje kylpyhuoneen tuuletusikkuna.
23. Laske virtsakanisteriin vähän vettä, sulje korkki, ravistele ja valuta irronneet virtsakivet pois.
24. Täytä kanisteri täyteen vettä ja anna sen liota vähintään puoli tuntia.
25. Kaada vesi pois kanisterista ja aseta suppilo sen päälle, jotta kanisterin sisätö ei levittäisi hajua kylpyhuoneeseen.
Viimeksi muokannut Meikäläinen, 18 Kesä 2017, 21:06. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Vasta nyt, kun kirjasin koko päivittäisen kakka- ja kusirallin auki yllä olevaan listaan, tajuan, että minua pitkään vaivannut tunne siitä, että kyseinen touhu on kohtuuttoman työlästä ja aikaavievää ei ole lainkaan liioiteltu tunnereaktio. Kakka/pisssaralli (tai sen jatkumisen pitkittyminen) oli myös syynä siihen, miksi rupesin kirkumaan, kun sain kuulla, että työnhakuni oli katkaistu, koska en ollut kyennyt hakemaan ajoissa postilaatikolta kutsua saapumaan aktivointisuunnitelman laatimistilaisuuteen.

Pitäisi joskus katsoa kellosta, kuinka paljon aikaa tuossa touhussa oikein tuhraantuu. Jaksaisin myös todennäköisesti peseytyä joka päivä, jos minulla olisi ulkohuussi.

Kuljetuspalveluhakemukseen muuten merkittiin, että talossani on vesijohto ja viemäri, mutta ulkohuussista ei kukaan kysynyt mitään! Tai sitten kyseessä oli avustajahakemus. Joka tapauksessa muistan, että sosiaalityöntekijä kysyi asiaa käydessään täällä vuosi sitten, jolloin ilmaisin hänelle tarpeeni saada henkilökohtaista apua. Pyysin myös, että minulle laadittaisiin palvelusuunnitelma, mutta sellaista ei ole näkynyt eikä kuulunut.

Muistan, että jossain vaiheessa sossun käyntiä jaksamiseni romahti, rupesin itkemään väsymyksestä enkä enää kyennyt vastaamaan hänen kysymyksiinsä. Sossu jätti sitten lomakkeita täytettäväkseni, joiden olemassaolon unohdin ja lomakkeet hautautuivat senkin päälle kertyvien paperipinojen pohjalle.
raitapaita
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Touko 2016, 01:24
Sukupuoli: En halua kertoa
Diagnoosi: Diagnosoitu

Vessassa käyntisi kuulostaa valitettavan monimutkaiselta ja työläältä. Kerroit, että talossasi on juokseva vesi ja viemäröinti, niin puuttuuko sieltä kokonaan vesivessa? Sinun pitäisi saada asiaan jokin itseäsi tyydyttävä ja helpottava ratkaisu.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Vessa kyllä on, mutta jätevedet valuvat puhdistamattomina maaperään lähelle juomavesikaivoa, eikä lutakkokaan ole kaukana. :x Tai on siinä välissä neljä sakokaivoa, mutta viimeisen sakokaivon poistoputkesta valuu joka tapauksessa haisevaa paskalietettä suoraan maaperään. Jätevesijärjestelmä ei ole toisin sanottuna nykystandardien mukainen. Tarvitsen jätökseni lisäksi kasvimaan lannoitukseen.

Ja vessanpöntto on lisäksi aataminaikuinen, eikä minulla ole todellakaan varaa pumpata päivittäin satoja litroja vettä veeseen huuhteluun, kun sähkölasku on jo nyt aivan järkyttävää tasoa, vaikka pidän lämminvesivaraajankin suurimman osan ajasta pois päältä.

Unelmoin päivittäin siitä itseäni tyydyttävästä ratkaisusta! Se olisi talon seinustalle rakennettu huussi, joka sijaitsisi kuistin jatkeen toisessa päässä. Ja välissä olisi nukkumakoppi. Kuistiremontin avulla saisin myös kattovedenohjauksen korjatuksi siten, etteivät vedet valuisi enää talon väärälle nurkalle kastellen kellaria. (Kellarista sähköpumppu joutuu sitten pumppaamaan vedet takaisin ylös - ja taas palaa rahaa :evil: .)

Ja huussin taakse laittaisin vanhasta pakastimesta rakentamani kompostorin, johon olisi niiin helppoa tyhjentää makki- ja kompostiastiat. Ja silloin kompostori sijaitsisi jo valmiiksi lähellä kasvimaata. Navetasta löytyykin jo valmiiksi vanha pakastearkku, josta oli poistettu kompressori.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Laskin juuri, että jos minulta kuluu päivittäin vaikka vain 20 minuuttia pissa-kakkarallissa, niin siihen kuluu vuositasolla kolme neljänkymmenen työtunnin viikkoa! :shock: :shock: Ei ihme, että minulla on sellainen tunne, että olen touhunnut ihan liikaa näiden jätösasioiden parissa ja että minulla olisi tärkeämpääkin tekemistä.

Jos olisin saanut palkkaa jätehuollon parissa viettämistäni työtunneista, huussi- ja kuistitarpeet olisi jo ansaittu.
Vastaa Viestiin