Päivärytmi

Yleistä keskustelua Autismista.
HoodedShadow
Ylläpitäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 08 Heinä 2011, 14:52
Sukupuoli: Mies
Diagnoosi: Diagnosoitu
Ekkot: Tietokoneet, autoilu

Onko kenellekkään päivärytmin ylläpitö vaikeaa?
Miten onnistutte pitämään oman päivärytminne?

Minulle sen pitäminen on hankalaa, koska en ole työelämässä tai muussa sen tapaisessa päivittäisessä toiminassa.
Eikä mikään päivä ole koskaan samanlainen minulle, vaikka ehkä niin haluaisinkin.. Mutta se ei ole mahdollista, syistä joita en halua luetella.
Nukun yleensä 9-16 tuntia, joskus jopa kauaemminkin. Ja tuntuu ettei 24 tuntia kestävät vuorokaudet edes riitä minulle vaan tarvitsisin enemmän aikaa, vaikkapa 35 tuntia olisi hyvä.
Starman
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Elo 2016, 13:42
Sukupuoli: Mies
Diagnoosi: En halua kertoa

Hanki vuorokausirytmiä rytmittävä harrastus jolla on aukioloajat, tai joku mukava rutiini. Kahvilla käynti samaan aikaan tai iltakävely auringonlaskun aikaan auttavat pitämään vuorokausirytmiä kohdallaan.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Huomasin vasta nyt kysymyksesi... Minä myös olen aina tarvinnut paljon enemmän unta kuin normi-ihmiset ollakseni toimintakykyinen. Mutta ennen sairastumistani krooniseen väsymysoireyhtymään eli ME-tautiin en sentään nukkunut yli 12 tunnin yöunia! Nykyisinkin 10 tuntia päivittäistä unta riitää, jos saan hissutella omissa oloissani ja tehdä asoita oman vointini ja jaksamiseni ehdoilla.

Minulla oli kuitenkin jo nuorempana taipumusta vuorokausirytmin valumiseen eli myös minusta tuntui siltä, että 24 tuntia oli liian lyhyt aika. Ja osa toimintakykyni alenemasta johtui nuorempana selkeästi siitä, että oli pakko herätä liian lyhyen nukkumisen jälkeen, jotta vuorokausirytmini ei olisi mennyt vieläkin enemmän sekaisin. (Se toimintakyvyn alenema johtui siis väsymyksestä, sillä vähäinenkin univelka sotkee tosi pahasti aivotoimintaani eli minulla alkaa niin sanotusti pätkiä: muisti ei toimi eikä ajatus kulje eli en suoriudu siitä, mistä suorituisin levänneenä.)

Sinun tapauksessasi ei ole tietenkään mikään ihme, että vuorokausirytmisi on yli 24 tuntia. Jos ihminen nukkuu 16 tuntia, ei ole mikään ihme, ettei vuorokausirytmi pysy 24 tunnissa. Sehän edellyttäisi sitä, että ihminen kykenisi nukahtamaan uudestaan oltuaan vaivaiset kahdeksan tuntia hereillä! Täytyy olla todella sairas, että väsyy jo kahdeksan tunnin kuluttua heräämisestä niin paljon, että vaipuu uudestaan 16 tuntia kestävään uneen.
Oma
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Elo 2021, 05:48
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: En ole AS henkilö

Hei, meillä on myöhäisiä unirytmejä perheessä. Vaikka kuinka on koitettu riistää ja iltapala+melatoniin ja muut rutiinit samaan aikaan, uni rytmi valuu. Miten te olette selvinneet koulussa? Tai pikemminkin miten olette selvinneet aamuista kouluun/töihin?
HoodedShadow
Ylläpitäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 08 Heinä 2011, 14:52
Sukupuoli: Mies
Diagnoosi: Diagnosoitu
Ekkot: Tietokoneet, autoilu

Oma kirjoitti: 12 Elo 2021, 06:15 Hei, meillä on myöhäisiä unirytmejä perheessä. Vaikka kuinka on koitettu riistää ja iltapala+melatoniin ja muut rutiinit samaan aikaan, uni rytmi valuu. Miten te olette selvinneet koulussa? Tai pikemminkin miten olette selvinneet aamuista kouluun/töihin?
Itselläni yläaste aikana oli eniten ongelmia myöhään nukkumaan menossa ja joskus saatoin osittain nukahtaa kesken tuntien, mutta en kumminkaan täysin nukahtanut. Usein pää oli pulpetissa kiinni, ja huppu päässä hieman näköestettä luomaan.
liqu
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Tammi 2023, 01:17
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Mahdollinen (ei diagnisoitu)
Ekkot: Minimalismi,muistiinpanojen tekeminen ja lukeminen,Nelosen himohamstraajien katsominen koska kokee olevansa itsekin hamstraaja
koskee vaatteita ja papereita ,eikä koskaan torakoita tai eläinten ulosteita.

Moi mulla oli normaali aamupainotteinen päivärytmi.
Mä kärsin unettomuudesta marraskuussa ja koitin syödä
imovanea puolikkaan muttei sekään auttanut.Sitten vaan
kärsin unettomuudesta.Tammikuun alussa mun rytmi rupes
meneen iltapainotteiseksi ja jouduin valvomaan jopa 4:30
saakka.Sitten mä vielä rupesin nukkumaan aamupäivät
niin oli soppa valmis.Nyt nukun 02:00-8:00
ja 10:00-13:30.Toivon että saan joskus vielä muutettua sen
aamupainotteiseksi.
Vastaa Viestiin