Miltä stressi tuntuu?

Yleistä keskustelua Autismista.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Sain tietää joulupyhinä, että muut ihmiset kokevat stressin ilmeisesti eri tavalla kuin minä. Itse olen aina kokenut stressin paineena päässä. Aistiyliherkkyyden lisäksi olen kokenut stressiä tyypillisesti esim. kokeissa ja etenkin matematiikan kokeissa. Toinen ilmiö, mikä liittyi kokeiden suorittamiseen oli päänahan rasvoittuminen. Joskus piti kävellä kokeesta suoraan vessaan ja pestä hiukset, koska päänahka tuntui kokeen jälkeen niin öljyiseltä, että sitä paleli. Kokeen yhteydessä kokemani stressi saattoi myös nostaa oudosti punan vain toiselle poskelle.

Puhelimessa olen huomannut, että jos puhelinkeskustelu kestää liian kauan, luurikorvaani alkaa kuumottaa ja se muuttuu tulipunaiseksi.

Mutta joulunpyhinä kävi ilmi siis, että paikalla olleet mieheni sukulaiset eivät koe stressioireita päässään, vaan rinnassaan, jossa he tuntevat jotain puristuksen kaltaista ja heidän on kuulema silloin usein myös vaikea hengittää. (Myös kaikkein nuorimmat puhuivat hengitysoireista stressin yhteydessä.)

Minun pitää olla ihan järjettömän stressaantunut, jotta saisin stressistä hengitysoireita. Kaikkein oudointa on mielestäni se, ettei kukaan heistä tunne painetta päässä stressaantuessaan :shock: .
Reesusapina
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Joulu 2014, 06:27
Sukupuoli: Mies
Diagnoosi: Mahdollinen (ei diagnisoitu)
Ekkot: Antakaa mieltäni kiehtova haaste, niin ongelma tullaan ratkaisemaan..
Eli vähän kaikki monimutkainen, mutta ei kovin yksityiskohtainen.

Veit verbaalisen suorituksen suustani.

Stressi on minulla sellaista, että keskittymiskyky kaikkoaa, masentaa, en kykene ajattelemaan yms. Taidanpa sen lisäksi pyöriä levottomasti sinne, minne jalat vie.
Meikäläinen
Viestit: 463
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 14:59
Sukupuoli: Nainen
Diagnoosi: Diagnosoitu

Tunnetko siis sinäkin painetta pään sisällä? (Konkreettisesti eikä kuvainnollisesti.)
Reesusapina
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Joulu 2014, 06:27
Sukupuoli: Mies
Diagnoosi: Mahdollinen (ei diagnisoitu)
Ekkot: Antakaa mieltäni kiehtova haaste, niin ongelma tullaan ratkaisemaan..
Eli vähän kaikki monimutkainen, mutta ei kovin yksityiskohtainen.

^Pikkuisen.
Olen ollut mm neuropsykologisissa testeissä. Ei siinä paineessa voinut suoriutua, kun kellon kanssa vahdattiin vieressä. Sanoin vieläpä vastaukseksi mahdollisimman tyhmiä asioita, jotka voitaisiin ajatella normaaleiksi. En siis antanut kertaakaan omanlaistani analyyttistä vastausta. Olen tenteistä poistunut tyhjän konseptin kanssa ja vastaukset pompsahtivat mieleen kotimatkalla.

Vireystilani vaikuttaa myös huomattavasti suorittamiseen ja myös stressiin.
HoodedShadow
Ylläpitäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 08 Heinä 2011, 14:52
Sukupuoli: Mies
Diagnoosi: Diagnosoitu
Ekkot: Tietokoneet, autoilu

En osaa itse sanoa miltä se tuntuu, mutta olen huomannut että se lisää aistiyliherkkyyksiä ja muita autismiin liittyviä oireita.

Onko kenelläkään muilla samaa?
Ainakin tässä YLEn keskusteluohjelmassa sanottiin, että monilla voisi olla niin myös.

Tätä on autismin kirjo: monimuotoisia häiriöitä, kehityksellisiä ongelmia, mutta myös erityislahjakkuutta

Arvioidaan, että noin yhdellä prosentilla väestöstä on jokin autismikirjon häiriö: vaikeampi lapsuusiän autismi tai lievempi epätyypillinen autismi, aspergerin oireyhtymä tai jotakin niiden väliltä. Mitä kaikkea autismikirjon häiriöihin kuuluu ja mistä ne johtuvat? Miten autismikirjon diagnoosit ovat muuttumassa ja miksi? Haastateltavana on lastenneurologian erikoislääkäri, dosentti, akatemiatutkija Maija Castrén Helsingin yliopistosta. Hän kertoo myös uusimmista tutkimuksista, joissa selvitetään mm. autismikirjon häiriön ja sen liitännäissairauksien ilmenemistä.
Entä millaista on autismikirjolaisen elämä? Kuulemme siitä yhden esimerkin, kun autismin kirjolla elävä 32-vuotias Ilkka Nygrén kuvailee elämäänsä ja vaiheitaan ennen ja jälkeen asperger-diagnoosin.
Toimittajana on Jaana Sormunen.

Sarja: Tiedeykkönen
https://areena.yle.fi/1-50097819 - Lataa tiedosto
Vastaa Viestiin