Liiasta kunnianhimosta on pelkkää haittaa!

Olisi pitänyt alistua hetti alkuunsa sille tosiasialle, että voikukkaprojektini meni taas pieleen, alun perin sen vuoksi, että menin mieheni luona taas niin huonoon kuntoon, etten kyennyt palaamaan ajoissa kotiin. (Ai miksikö ajoitan lääkärireissun aina loppukevääseen? No sen vuoksi koska olen syksyllä, talvella ja alkukeväällä liian huonossa kunnossa, jotta kykenisin edes suunnittel
emaan lääkärireissua.)
Paras toimintatapa olisi ollut antaa kypsien voikukkien lennättää siemenensä ympäristöön ja keskittyä kypsien siementen käsinpoiminnan sijaan kaikissa kukintavaiheissa olevien voikukkien niittoon. Koska kypsien siementen poiminta on kaikkein väsyttävintä hommaa minulle sen vuoksi, että kypsiä siemeniä on harvassa, joten aikani ja voimani kuluivat siihen, että kiersin tonttia kypsiä siemeniä etsimässä. (Isojen lihasryhmien liikuttamisessa kuluu enemmän energiaa kuin pienten ja jaloissa on huomattavasi isompia lihaksia kuin käsissä. Kun ihminen kävelee, hän joutuu siirtämään joka askeleella painonsa verran massaa pisteestä a pisteeseen b.

)
Edellä mainitusta väärästä toimintatavasta johtuen väsytin itseni joka toinen päivä kypsien siementen poimimisella. Olin sen jälkeen niin huonossa kunnossa, etten kyennyt poimimaan tai niittämään ennaltaehkäisevästi kypsymässä olevia siemeniä tai kukkivia voikukkia. Lisäksi voikukat ehtivät siementää vapaasti kokonaiset 48 tuntia, ennen kuin jaksoin taas uusia kierrokseni.
Terveissä aivoissa tapahtuu jatkuvasti ikäänkuin näkymättömänä tausta-ajona arviointia, joka pyrkii selvittämään, mikä on todennäköistä tai kannattavaa tai kuinka paljon aikaa johonkin työhön tai toimintaan on kulunut/tulee kulumaan verrattuna vaihtoehtoiseen toimintaan. Tätä kutsutaan intuitioksi. Intuitio voi johtaa harhaankin, mutta sen kunniaksi on sanottava, että se on nopea tapa toimia.
Minulla em intuitiomekanismit eivät toimi tai toimivat ainakin niin puutteellisesti, että minun on yritettävä selvittää tämäntyyppiset asiat tietoisen ajattelun kautta, mikä on erittäin työlästä ja aikaavievää, koska kognitiivinen kuntoni on huono. Toinen tapa, johon joudun usein turvautumaan, on kantapään kautta oppiminen. Olen esim. oppinut kantapäään kautta, että ruohonleikkuriin pitää muistaa lisätä yhtä paljon moottoriöljyä kuin sieltä on valunut pois, muuten moottori hajoaa.